1902 De eerste door Triumph geproduceerde motorfiets is een feit. Deze werd aangedreven door een Minerva motorblok met maar liefst 2.2 pk en ging de boeken in onder de naam No. 1.
1907 Er werd een nieuw 450cc blok gemaakt met 3.5 pk. De jaarlijkse productie bereikte inmiddels 1000 motoren waardoor de fabriek moest uitbreiden en verhuisde naar Priory Street in Coventry.
1915 Triumph werd verkozen om de Type-H, later ook wel de “Trusty” genoemd, te gaan maken voor de geallieerde militaire dienst. Van de 57.000 geproduceerde exemplaren werden er maar liefst 30.000 actief ingezet door het leger.
1927 De fabriek in Coventry beslaat nu op een oppervlak van 15.000 vierkante meter, telt 3.000 medewerkers en produceert jaarlijks 30.000
1936 De Triumph afdelingen auto en motor worden definitief gescheiden. Edward Turner wordt aangewezen als hoofd design.
1937 Turner ontwikkeld de 498cc Speed Twin (T100) met een topsnelheid boven de 90mph. Hiermee zet hij de Britse motorindustrie voor goed op de kaart en legt hiermee de basisprincipes vast die de motorfietsen van Triumph meer dan 40 jaar zullen volgen.
1940 – 1945 Meer dan 50.000 motorfietsen zijn verkocht aan het leger vanwege de toenemende vraag door de 2de wereldoorlog. De fabriek op Priory Street gaat op 14 november 1940 in rook op tijdens een aanval op Coventry. Tijdelijk vindt de productie plaats op diverse locaties totdat de fabriek in Meridan klaar is in 1942.
1946 De rust keert terug en het bedrijf richt zich op drie modellen, de Tiger 100 (naar de overwinning gestuurd door Eric Lyons tijdens de Manx Grand Prix in 1946), de Speed Twin en het kleinere touring model, de 349cc 3T. Alle modellen zijn voorzien van een telescoop voorvork.
1954 Marlon Brando rijdt op een 650cc Thunderbird 6T in de film, “The Wild One”.
1955 Johnny Allen rijdt sneller dan 193mph op de zoutvlaktes bij Bonneville met een streamliner die aangedreven wordt door een 650cc Thunderbird motorblok. Het is het begin van een tijdperk waarin Triumph domineert en maar liefst 15 jaar aan elkaar het snelheidsrecord in handen weet te houden, met uitzondering van één enkele tussenpoos van 33 dagen.
1959 De iconische T120 Bonneville 650 wordt geïntroduceerd. Geroemd vanwege het behalen van ontelbare wereldrecords, is de Bonneville bestemd om uit te groeien tot een van de meest bekende en best verkochte Birtse 2-cilinders allertijden.
1963 Er wordt gereden, gesprongen en gecrasht met een TR6 650 Trophy door Bud Ekins en de nog veel beroemdere Steve McQueen in de film “The Great Escape”.
1966 Buddy Elmore wint de Daytona 200 op een door de fabriek geprepareerde 500cc Tiger. De Gyronaut X-1, een door een Triumph 650cc motor aangedreven streamliner breekt met 245.6 mph het record op de zoutvlaktes van Bonneville.
1967 Gary Nixon bewijst dat de overwinning van de Daytona 200 niet een eenmalig geluk is geweest door het nog eens te presteren met een Tiger 100. Er wordt nog een succes geboekt tijdens de TT voor productie fietsen door John Hartle op een productie TT. Er zijn dan inmiddels 28.700 Triumph’s verkocht in de VS.
1968 De 750cc Triple komt eindelijk ten toneel als krachtbron voor zowel de Trident en de BSA Rocket 3. Evel Knievel onderneemt een poging om over de fontein van het Cecar’s Palace casino in Las Vegas te springen.
1969 Malcom Uphill wint de TT voor productie motoren op een Bonneville. Tijdens de race zet hij voor het eerst met een productie fiets een ronde met een gemiddelde snelheid van boven de 100 mph op de klokken. De productie in Meriden stijgt naar een nieuw hoogtepunt met 46.800 motoren.
1970 Malcom Uphill wint voor de tweede keer de TT op een Triple die later beroemd zal worden onder de naam “Slippery Sam”.
1975 De productie van de Bonneville blijft doorgaan nadat de medewerkers een coöperatie hebben opgericht om de Meriden fabriek in bedrijf te houden. Slippery Sam wint de TT voor het vijfde jaar achtereen.
1983 De Meriden fabriek sluit haar deuren. John Bloor koopt de merknaam Triumph samen met de Meriden fabriek en geeft een licentie af om een klein aantal Bonnevilles te laten produceren door Les Harris in Devon.
1987 Het eerste “nieuwe” Triumph motorblok, een 1200cc viercilinder, draait op een testbank.
1990 Triumph is terug! Zes nieuwe modellen worden onthuld op de beurs in Keulen, de naked Trident 750 en 900 Triples, de tour-modellen Trophy 900 Triple en 1200 Four en de sportieve Daytona 750 Triple en 1000 Four.
1994 De Speed Triple verandert met zijn introductie de spelregels in de markt en bezorgt Triumph de terugkeer in de sport met de start van de “Speed Triple Challenge Race”. Ook begeeft Triumph zich weer op de Amerikaanse markt en opent daar en nieuwe vestiging, Triumph Motorcycles America. De plannen voor de bouw van een nieuwe fabriek met een oppervlakte van 40 hectare in Hinckley worden goedgekeurd.
1995 Er komt een Triple Connection kledinglijn met diverse persoonlijke accessoires. De productie loopt op tot 12.000 stuks per jaar. De 30.000ste Hinckley Triumph, een Thunderbird, wordt op transport gezet naar Australië.
1996 De Daytona T595 wordt wereldkundig gemaakt. Met zijn opvallende voorkomen vond hij zijn weg naar vele eigenaren. 12 maanden later werd een T595 de 50.000ste in Hinckley geproduceerde motorfiets.
2000 Een decennium na de wedergeboorte van Triumph wordt de Bonneville weer opgenomen in het Triumph gamma. De motor viel niet alleen in de smaak bij motorrijders die zich de Bonneville nog konden herinneren, ook vielen ze voor de rijeigenschappen, inzetbaarheid en betrouwbaarheid van deze moderne parallel-twin.
2002 Een enorme brand verwoest het grootste deel van de fabriek. De fabriek wordt opnieuw opgebouwd en voorzien van de modernste machines en gereedschappen en dat binnen 6 maanden na de ramp. De Daytona 600 supersport komt op de markt en behaald een overweldigende overwinning op de Ilse of Man TT in 2003 met Bruce Anstey in het zadel.
2004 Triumph bewijst opnieuw de spelregels van de motormarkt naar de hand te kunnen zetten met de Triumph Rocket III. De cijfers van de driecilinder zijn buiten alle proporties, 2.294cc en 147 NM koppel bij 2500 rpm. Vanaf het moment van lancering tot op de dag van vandaag is de Rocket III de grootste productie motorfiets ter wereld.
2006 Een compleet nieuwe 675cc Daytona wordt geïntroduceerd. De 675 weet te overtuigen en wint de supersport test “King of Supersports” maar liefst vier jaar achter elkaar. Er wordt dit jaar ook een nieuwe fabriek in Thailand geopend, waarmee de productie stijgt naar 41.974 motoren.
2007 De Street Triple, een mix tussen de stijl en het entertainment gehalte van de Speed Triple en het vermogen en rijeigenschappen van de Daytona, komt op de markt en is direct een groot succes en weet zelfs een nieuw segment te creëren.
2009 Triumph zet zijn eerste stappen in de “R” categorie met de lancering van de Street Triple R. De hoger gespecificeerde remmen en vering zorgen ervoor dat de lat in het segment opnieuw hoger komt te liggen.
2010 Triumph komt voor het eerst met een door een riem aangedreven motor; de Thunderbird met een 1600cc parallel-twin. Deze zorgt ervoor dat de reputatie die Triumph heeft op het gebied van kwaliteit en rijeigenschappen bekend wordt bij het cruiser publiek. De motor maakt indruk op de jury van het tijdschrift Cycle World (VS) en ontvangt de titel “Cruiser of the Year”.
2011 Triumph lanceert dit jaar de meeste modellen ooit met de Tiger 800 en Tiger 800XC, Speed Triple, Daytona R, America, Speedmaster en de Thunderbird Storm.
2012 Het 110-jarig bestaan van Triumph wordt gevierd met de introducties van verschillende nieuwe modellen. De Tiger Explorer, een driecilinder met 1215cc met cardan stapt binnen in het populaire allroad segment. Hetzelfde motorblok wordt ook gebruikt voor de nieuwe Triumph Trophy. Om een druk jaar af te ronden, update Triumph de Street Triple’s en Daytona’s ook nog eens. De verkoop stijgt naar 50.000 motoren, ook dankzij een nieuwe vestiging in Brazilië.
2013 Terwijl het wereldwijde marktaandeel binnen het +500cc segment is gestegen naar 6.2%, zet de groei door in nieuwe markten als India.
2015 Triumph lanceert een compleet vernieuwde line-up van de Bonneville modellen, die samengaat met een vernieuwde huisstijl en filosofie "FOR THE RIDE"